Juuso Ruohonen, 12 v, on mukana STRIP-projektissa
Asiasanat: ruokatottumukset , suola , rasvat
Vähärasvainen ja -suolainen ruokavalio ei välttämättä tarkoita orjallista terveysintoilua. Ruohosten perheen sydänystävälliset ruokailutottumukset kestävät välillä myös pizzalla herkuttelun.
Ruohosten perhe on ollut mukana turkulaisessa STRIP-projektissa Juuso-poikansa, 12 v, kautta. Turun yliopiston Sydäntutkimuskeskuksessa toteutettu STRIP-projekti selvittää lasten ja nuorten sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöitä ja keinoja, joilla niihin voidaan vaikuttaa.
Perheeseen kuuluvat äiti-Riikan, isä-Mikan ja Juuson lisäksi Laura, 10 v, Vilma, 5 v 10 kk ja Leevi, 2 v 6 kk.
Terveyttä tarkkaillaan testeillä
Kun Juuso oli puolivuotias, perhe asui Turussa. Neuvolassa myös Juusoa pyydettiin osallistumaan STRIP-projektiin.
- Luulen, että meidät valittiin sattumalta. Tosin omassa suvussani on esiintynyt korkeaa verenpainetta ja veritulppia, Riikka-äiti muistelee.
Vanhemmista ajatus kuulosti kiinnostavalta eikä päätöstä mukaan lähdöstä ole kaduttu. Myös Juuso on suhtautunut erilaisiin tutkimuksiin ja seurantoihin kiinnostuksella.
Juuso pitää ruokapäiväkirjaa neljän päivän ajan pari kertaa vuodessa. Samalla tarkkaillaan hänen kolestroliarvojaan. Juuso on ollut myös luustontiheys-, verisuoni- ja hampaistotutkimuksissa.
- Olemme ottaneet Juuson nuorempia sisaruksia mukaan verikokeisiin sen mukaan, miten he ovat itse halunneet tulla. Viimeksi myös pikku Leevi oli mukana, vaikkei häneltä vielä verinäytettä otettukaan.
Seuranta kannustaa tarkkailemaan
Riikan mukaan Juuson mukana olo STRIP-projektissa on vaikuttanut perheen ravintotottumuksiin kannustavasti. Tosin ruokailutottumukset ovat Ruohosilla olleet aina kevyet. Perheessä kaikki juovat esimerkiksi rasvatonta maitoa.
- Lapsen on helppo totutella vähärasvaisiin vaihtoehtoihin, jos he pienestä pitäen syövät tietynlaista ruokaa. Meillä nuorimmaiset siirtyivät imetyksen jälkeen suoraan rasvattomaan maitoon. Tarvittavan rasvan annoin öljynä, sillä se sisältää terveellisempää kasvisrasvaa, Riikka kertoo.
Ruohoset käyttävät rasvatonta jogurttia ja syövät paljon vihanneksia ja kalaa. Perhe on myös vähentänyt suolan käyttöä, sitä korvaavat erilaiset yrttimausteet.
- Nuorimmat lapset syövät samaa ruokaa kuin muukin perhe. Kesällä korvaamme rasvaisen grilliruoan kalalla, kanalla ja kalkkunalla. Syömme myös paljon hedelmiä ja kasviksia.
Perjantai pizzapäivä
Liekö tietoisen ruokavalion seurausta tai ei, mutta pitkän ja hoikkarakenteisen Juuson veriarvot ovat olleet hyvät - luustontiheys jopa huippuluokkaa.
Riikka kertoo, ettei perheessä kuitenkaan olla terveysintoilijoita. Liikuntaa ei tuputeta ja viikonlopun vietto aloitetaan Mika-isän juustoisella salamipizzalla.
- Emme yleensä mieti, onko jokin ruoka ravitsemuksellisesti hyvää vai huonoa. Tietyt ruokailutottumukset ovat vain vakiintuneet osaksi arkea. Meistä kevyempi tai vähäsuolainen ruoka on hyvää, jos sen osaa sellaiseksi valmistaa, Riikka hymyilee.
Lue lisää:
Teksti: Else Turunen